Anne Vassaas er en norsk billedkunstner, vokst opp i Trondheim og bosatt i Moss. Hun har bakgrunn fra keramisk formgivning, maleri, tegning, og grafisk design.
​
Bakgrunnen som tegner, maler og keramiker tilfører en frodig sanselighet i Annes kunstuttrykk, og hennes erfaring som designer medvirker til å ramme inn komposisjonen i bildene.
​
Annes mangeårige interesse for prosessorientert indre arbeid har bidratt med en intensjon om å skape bilder som berører på et dypere plan.
​

Om bildene
Anne arbeider i en figurativ tradisjon med symbolske undertoner. Hennes særpreg kjennetegnes av sammensatte komposisjoner, en forfinet detaljrikdom og bærende karakterer. Ofte mennesker og dyr i mytiske eller drømmeaktige sammenhenger. Dynamikken i bildene handler gjerne om dypere ubevisste prosesser, som kan forløses i noe nytt, tillitsfullt skapende.

Annes utdanning og utstillinger ​
Utdanning og kurs:
1982-1985: Undervisning hos Roar Matheson Bye og Allison Sippel-Krill, Trondheim
1985-1988: 3-årig kunstfaglinje; keramikk, skulptur, tegning og maleri, Elen Ofstad skole, Trondheim.
1989-1990: Grafisk design, MI, Trondheim
1995-1996: Grafisk design, MI, Oslo
2000-2001: Oslo Tegne- og maleskole, Oslo
2001-2002: Nordstrand Tegne- og maleskole, Oslo
2008-2010: Nydalen kunstskole, Oslo
​
Utstillinger:
2025: Separatutstilling, Litteraturhuset, Oslo
2022: Separatutstilling Oslofjorden kunstsenter
2019: Høstutstillingen i Horten
2018: Høstutstilling, Son kunstgalleri
​
​


​Annes kunst teknikk
Anne jobber både hurtig og langsomt, med lagvis oppbygging hvor det bl.a. benyttes tape til å skape grafisk-pregede elementer og spennende kontraster. Bildene preges av en kombinasjon av det løse, tilfeldige, ofte med ornament-pregede mønstre, og stram kontroll i form av definerte konturer. I bakgrunnen kan det skimtes bruddstykker fra poetiske tekster, indirekte symboler eller sprut av blekk. Det benyttes akrylmaling, blekk og kull.
​
Hun følger ingen faste skjemaer, hvert bilde blir til ut fra en åpenhet og en dans med prosessen, hva som underveis måtte vise seg blir bearbeidet til et uttrykk. Etter den første, løse og intuitive fasen følger bearbeidings-fasen, der bildet skal ha balanse og komposisjonen skal lande. Der kan elementer flyttes rundt på til de inngår i en helhet. Den siste fasen er den lengste og mest krevende, der alle detaljene skal finne sin plass og gi sitt bidrag til helheten.
